Bron: http://www.bndestem.nl/regio/ettenleur/6672698/Oprit-naar-A58-bij-Rucphen-smaller-vanwege-motoren.ece

 

Oprit naar A58 bij Rucphen

smaller vanwege motoren

 

 

RUCPHEN - Door het plaatsen van een zogeheten barriër wil Rijkswaterstaat de overlast van motoren op de oprit naar de A58 richting Roosendaal bij Bosschenhoofd te lijf gaan. Ook wordt er een snelheidsverlaging op de oprit ingesteld. De rijksdienst probeert dit probleem al langere tijd aan te pakken, maar tot nu toe halen de maatregelen nog niet veel uit. Een barriër is een betonnen of kunststof rand van een halve meter hoog. De barriër bestaat uit losse delen die aan elkaar worden gekoppeld, waardoor de rijbaan tijdelijk kan worden verlegd.

 

 

 

halsteren-6 010

 

De A58 – langs Etten-Leur

(Foto: Kees Wittenbols – 10 mei 2010)

 

 

Het is de bedoeling dat de barriër de oprit naar de snelweg vanaf Rucphen/Bosschenhoofd krapper maakt, waardoor het verkeer – en dus vooral de motoren – er geen snelheid meer kunnen maken. In principe doen de motorrijders niets verkeerd. Ze komen bij elkaar op parkeerplaats Hoezaar en rijden vervolgens rondjes tussen afslag 21 bij Rucphen en afslag 22 bij Zegge. Ze rijden hard op de af- en toeritten, maar daar geldt een maximumsnelheid van 120 km/u, dus dat mag ook. Toch gaat de maximumsnelheid op de oprit nu ook omlaag. Een lichtkrant aan het begin van de oprit gaat de weggebruikers daar op attenderen. De maatregelen worden vanavond ingevoerd. Hoewel er dus formeel weinig is om tegen op te treden, neemt Rijkswaterstaat toch maatregelen. Dat komt omdat omwonenden in met name Bosschenhoofd klagen over geluidsoverlast. De dienst verwacht dat het voor motorrijders een stuk minder interessant wordt om aan het begin van de oprit gas te geven als er een barriër is geplaatst. Hierdoor moet ook de geluidsoverlast voor een belangrijk deel verdwijnen, zo is de verwachting.

 

De barriër komt er voorlopig voor een periode van vier maanden te staan. Het is bekend dat de motorrijders vooral in de zomermaanden hun rondjes rijden. In september gaan de gemeente Rucphen en Rijkswaterstaat bekijken of de maatregel het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Ook de omwonenden en de motorrijders worden bij deze evaluatie betrokken. Het is nog niet bekend wat de rijksdienst gaat doen als de barriër doet wat ervan wordt verwacht. Eerdere ingrepen bij de A58 leverden niet het gewenste resultaat op. Er zijn op de parallelwegen Rijksweg-Zuid, Rijksweg-Noord en Roosendaalsebaan verkeersdrempels gelegd. Maar daar bleken omwonenden niet blij mee te zijn. Sommige drempels zijn vorig jaar ook verdwenen zonder dat iemand wist wie dat had gedaan.

 

 

 

Zie ook:

 

Rucphen in beeld

Bosschenhoofd in beeld

Zegge in beeld

 

 

13 mei 2010

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Toegevoegd artikel 1:

 

14 mei 2010

 

Bron: www.bndestem.nl

 

“Wegens nutteloze investering te koop...”

 

 

RUCPHEN - Nee, hij is niet echt op Marktplaats te vinden, de advertentie waarin de gemeente Rucphen een stel zogeheten barriërs te koop aanbiedt. Geintje van een deelnemer op motor-forum.nl, met de versmalling van de snelwegoprit bij vliegveld Seppe als aanleiding. Het is overigens niet de gemeente, maar Rijkswaterstaat die de barriërs heeft geplaatst en de maximumsnelheid op de toerit heeft verlaagd. Door de maatregelen zouden de motorrijders er minder snel kunnen optrekken en daardoor minder lawaai veroorzaken. In september bekijken Rucphen en Rijkswaterstaat of het effect heeft gehad. De aankondiging van de beperkingen leidde de afgelopen dagen tot felle discussie op de website van BN DeStem (zie link bovenaan). De reacties varieerden van “dit gaat alleen maar meer overlast geven” via “laat die motorrijders toch” tot “hopelijk gaat er één van die stoere jongens keihard op zijn bek met dat stuntwerk” en “ik zal een dot extra gas geven als ik langs die klagers rijd.” De gebruikers van motorforum.nl, die het stuk A58 tussen de afslagen Zegge en Rucphen-Bosschenhoofd “de speeltuin” noemen, zijn meer eensgezind. Ze zijn vooral sceptisch over het effect van de maatregelen. De motorliefhebber die de nepadvertentie maakte vat daarin zijn eigen conclusies al samen: de barriërs zullen het vooral vrachtwagenchauffeurs lastiger maken en aan de geluidsoverlast helpt het niets.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Toegevoegd artikel 2:

 

18 mei 2010

 

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/6707992/Extra-bochten-op-oprit-als-snelheidsremmers.ece

 

Extra bochten op oprit als snelheidsremmers

 

 

BOSSCHENHOOFD - Rijkswaterstaat heeft vorige week bij Bosschenhoofd de oprit naar de A58 richting Roosendaal versmald om de geluidsoverlast van motoren te verminderen. De oprit bestond eerst uit een bocht, een recht stuk en vervolgens weer een bocht naar de snelweg. De oprit is voor veel motorrijders een onderdeel van het 6,5 kilometer lange ‘circuit de speeltuin.’ Ze rijden tussen de afslagen Zegge en Rucphen op en neer en gebruiken parkeerplaats de Hoezaar als ‘pitlane.’ Omwonenden klaagden over lawaai en daarom is de oprit nu met een barriër anders vorm gegeven. Er zitten nu twee extra bochten in die moeten voorkomen dat motorrijders hogere snelheden kunnen halen.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Toegevoegd artikel 3:

 

20 mei 2010

 

 Bron: http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/6711790/Chicane-in-de-bocht-bij-Seppe-werkt-niet.ece

 

“Chicane in de bocht bij Seppe werkt niet”

 

 

RUCPHEN - De oplossing die Rijkswaterstaat nu weer heeft bedacht om de overlast van motorrijders op de A58 bij Zegge en Bosschenhoofd te bestrijden, gaat niet werken en is derhalve weggegooid geld. Die pessimistische voorspelling deed commissielid Kees Bakkers (D66) gisteravond in de vergadering van de nieuwe raadscommissie EROM in Rucphen. Bakkers doelde op de kronkel in de afrit naar de A58 in de bocht bij Seppe, die eind vorige week is aangebracht. “Ik heb twee avonden staan kijken. Die motorrijders hebben er totaal geen last van. Ze vinden die chicane zelfs prachtig, maar voor grote vrachtwagens is het een drama. Die kunnen er nauwelijks meer langs,” aldus Bakkers.

 

De chicane, zoals Bakkers de kronkel in de afrit noemt, zou er voor moeten zorgen dat motorrijders de bocht bij Seppe met minder hoge snelheid kunnen nemen. Het is de zoveelste maatregel die Rijkswaterstaat en de gemeenten Rucphen en Halderberge in de strijd werpen om een einde te maken aan de praktijken van groepen motorrijders die vanaf pleisterplaats De Hoezaar aan de A58 rondjes draaien via de op- en afritten bij Zegge en Seppe, waarbij ze er een sport maken om de bochten met zo hoog mogelijke snelheid te nemen en dat dan ‘vieren’ met een wheely op de A58 zelf. Niet zelden tot grote schrik van automobilisten die daar niet op beducht zijn. Vooral de lange ronde afrit bij Seppe leent zich daar uitstekend voor. Eerdere maatregelen haalden niets uit of pakten uit in het nadeel van de omwonenden, zoals de verkeersdrempels op de beide parallelwegen langs de A58. Aan de Rucphense kant zijn die vorig jaar al weggehaald, aan de noordelijke Halderbergse kant liggen ze er nog wel.

 

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Toegevoegd artikel 4:

 

23 mei 2010

 

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/6724619/Lawaai-door-chicane-alleen-maar-erger.ece

 

Lawaai door chicane alleen maar erger

 

De chicane in de bocht bij Seppe zal volgens de motorrijders

eerder voor meer dan voor minder lawaai zorgen.

“We moeten nu extra terugschakelen en dat betekent meer toeren maken,” zeggen ze.

 

 

ZEGGE - Je kon er de klok op gelijk zetten. Nu de avonden weer lang zijn, wordt er ook weer geklaagd over overlast van motorrijders die de A58 en speciaal de bocht bij Seppe gebruiken, die ze zelf hun ‘speeltuin’ noemen. Opnieuw ziet het ernaar uit dat de autoriteiten er weinig tot niets tegen kunnen doen. De politie speelt al jaren een kat- en muisspel met de motorrijders. Zodra de politie op het toneel verschijnt, gedragen de motorrijders zich als voorbeeldige heren in het verkeer. Of ze blijven gewoon staan kletsen op hun verzamelplaats, de parkeerplaats achter het Shellstation bij Zegge. Slechts een hoogst enkele keer slaagt de politie erin om een motorrijder op gevaarlijk weggedrag te betrappen.

 

Fysieke maatregelen om de motorrijders te ontmoedigen, hebben tot nu toe niets uitgehaald. En dat lot lijkt ook de nieuwste oplossing beschoren, de chicane in de afrit van de bocht bij Seppe. Het Rucphense commissielid Kees Bakkers (D66) schamperde daar deze week al over in een commissievergadering. De motorrijders beamen dat de chicane niet werkt. “Het is er voor ons alleen maar leuker op geworden. Alleen moeten we nu wel een keer extra terugschakelen, maar dat betekent ook dat we meer toeren, dus meer lawaai maken. Normaal rijd ik die bocht in zijn drie met zesduizend toeren. Nu doe ik het in zijn twee en jaag ik mijn motor op tot 9000 toeren,” aldus een van de vaste bezoekers van de speeltuin, die niet met zijn naam in de krant wil. Dat is afgesproken werk. De motorrijders, ook degenen die bij eerdere gelegenheden naar voren traden als woordvoerders, houden nu hun mond. “Dat hebben we de gemeente Rucphen beloofd. Even wat mediastilte. Al die verhalen roepen maar reacties op. We moeten uitkijken voor escalatie.”

 

Die escalatie dreigt wel als je de reacties op het internet, onder andere op de website van deze krant, bekijkt. Daar roepen mensen elkaar op tot actie, bijvoorbeeld door spijkermatten op de weg te leggen of grind te strooien. Een tweede reden waarom de motorrijders zich nu even gedeisd houden, is dat ze het initiatief van de gemeente Rucphen niet willen frustreren. Die wil in de loop van volgende maand een bijeenkomst beleggen, waarvoor zowel omwonenden als motorrijders worden uitgenodigd om gezamenlijk te bekijken hoe de overlast beteugeld kan worden. Die bijeenkomst is tevens bedoeld als evaluatie van reeds genomen maatregelen. Ook zal op die bijeenkomst het effect van de chicane besproken worden. Die chicane is er gekomen, nadat Rijkswaterstaat door de Nationale Ombudsman gesommeerd was om actie te ondernemen op klachten van omwonenden. Volgens vaste bezoekers van de speeltuin heeft Rijkswaterstaat met hen geen overleg gehad over de chicane. “Dat hadden ze beter wel kunnen doen. Dan hadden wij ze meteen kunnen vertellen dat dit niet werkt en had Rijkswaterstaat een hoop geld in haar zak gehouden.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Toegevoegd artikel 5:

 

25 juni 2010

 

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/6888148/Wellicht-80-km-op-A58.ece

 

Wellicht 80 km op A58

 

 

RUCPHEN - Rijkswaterstaat is bereid alles uit de kast te halen om de overlast van motorrijders op de A58 en in het bijzonder op de op- en afritten bij Seppe en Zegge te bestrijden. Zo overweegt Rijkswaterstaat een snelheidsbeperking in te voeren voor de hele A58 tussen Breda en Roosendaal van 100 kilometer en misschien zelfs wel van 80 kilometer. Dat zei burgemeester Rinus Everaers van Rucphen gisteravond in de vergadering van de raadscommissie Algemeen Bestuur en Middelen, waar voor de zoveelste keer de overlast van de motorrijders ter sprake kwam. “We proberen van alles, maar het is tot nu toe heel moeilijk gebleken om er echt iets aan te doen. We nodigen iedereen die een idee heeft van harte uit om er mee op de proppen te komen.” De teamchef van de politie waar Rucphen onder valt, Benjamin van Gelderen, liet doorschemeren niet erg in het resultaat van een snelheidsverlaging te geloven. “Het punt is volgens mij ook niet zozeer de snelheid, maar vooral het lawaai dat de motorrijders maken door in een lage versnelling met hoge toeren door de bochten te jagen.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Toegevoegd artikel 6:

 

26 juni 2010

 

http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/6889992/Rijkswaterstaat-Snelheid-op-A58-niet-omlaag.ece

 

Rijkswaterstaat: Snelheid op A58 niet omlaag

 

 

RUCPHEN - Gebruikers van de A58 tussen Breda en Roosendaal kunnen gerust zijn: er komt geen snelheidsbeperking tot 100 of 80 km/u. Dat zegt woordvoerster Heleen Alders van Rijkswaterstaat in een reactie op het bericht in onze krant van gisteren waarin burgemeester Everaers van Rucphen het tegendeel beweert, namelijk dat Rijkswaterstaat de maximum snelheid zou willen verlagen als middel in de strijd tegen de overlast van groepen motorrijders die de A58 als hun ‘speeltuin’ gebruiken.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Toegevoegd artikel 7:

 

2 juli 2010

 

http://www.bndestem.nl/regio/ettenleur/6923230/Motorrijders-Speeltuin-stappen-uit-overleg.ece

 

Motorrijders Speeltuin stappen uit overleg

 

 

De politie had toegezegd geen extra acties op touw te zetten?, zegt woordvoerder Kees Wijckelsma van de motorploeg. De groep motorrijders die dagelijks op de A58 op en neer rijdt tussen de afslagen Rucphen en Zegge is eenzijdig uit het overleg met de gemeente Rucphen, de omwonenden en de politie gestapt. Ze zeggen dat de politie zich niet aan de afspraken heeft gehouden. Ze beloven nu ‘een lange hete zomer.’ “De politie had toegezegd geen extra acties op touw te zetten,” zegt woordvoerder Kees Wijckelsma van de motorploeg. “Nu hebben zich de afgelopen weken voorvallen voorgedaan die onder de groep ‘treiterverbalen’ vallen.”

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Toegevoegd artikel 8:

 

5 juli 2010

 

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/6934331/Motorrijders-willen-best-afspraken-maken.ece

 

Motorrijders willen best afspraken maken

 

 

http://www.lemoulindepoulseur.nl/Omgeving/Motor.jpg

 

‘Aanvullende maatregelen’ moeten de overlast door motorrijders op de A58 verder indammen.

 

 

RUCHPEN - De motorrijders, die tot ergernis van omwonenden op en neer rijden in de speeltuin van de A58 bij Rucphen, willen best afspreken op bepaalde dagen niet te rijden. Dan kunnen omwonenden rustig gaan barbecueën. Maar de politie moet eerst excuses maken voor de ‘treiterverbalen.’

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Toegevoegd artikel 9:

 

14 oktober 2010

 

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/roosendaal/7446682/Geleiders-A58-zijn-blijvertje.ece

 

Geleiders A58 zijn blijvertje

 

RUCPHEN - Rijkswaterstaat is zo tevreden over de werking van de zogeheten barriërs op de oprit naar de A58 bij Bosschenhoofd, dat de geleiders er blijven staan. Volgens de dienst hebben de omwonenden nu veel minder last van motorrijders die tussen de afslagen Rucphen en Zegge op en neer scheuren. Dat heeft een woordvoerder van Rijkswaterstaat bevestigd.

 

 

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

 

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN