Lekker voordelig op reis
met gespaarde
Airmiles?
Nou, dat is nog maar te bezien. In het
verleden had ik al eens een reisje geboekt naar Rome via de
Airmiles-organisatie. Ik weet echt niet meer hoeveel Airmiles het me toen gekost
heeft. Het moeten stapels en stapels handdoeken geweest zijn die je er anders
voor had gekregen, dat is wel zeker. Natuurlijk kwamen er ook nog wat van die
specifieke reisorganisatiekosten bij, zoals luchthavenbelasting en uiteraard de
administratiekosten. Zelf ben ik niet helemaal onbekend met het voeren van een
administratie, maar één ding weet ik zeker, als ik mijn klanten met een
dergelijke extra kostenpost zou opschepen, dan kon ik me melden bij het loket
van de Sociale Dienst. Dat is zonder twijfel, want dan hield ik terecht geen
klant meer over. Nu, een aantal jaren later doet die Airmiles-organisatie dit
soort reizen niet meer. Het is nu te allen tijde: zoveel Airmiles en dan een
bedrag bijbetalen. Nergens staat dan te lezen dat er ook nog luchthavenbelasting
bijkomt en die inmiddels beruchte administratiekosten. Neen, dat krijgt u te
horen als u niet meer terugkunt en in wezen de reis al geboekt heeft. Waarom
hoor ik hier nooit iets over bij het programma: Kassa of Opgelicht? Ik wil niet
al te cynisch zijn, maar ik denk dat u het antwoord wel weet. Er zijn nou
eenmaal bedrijven die min of meer boven de wet staan en soms zijn die bedrijven
dan ook nog eens uitgerust met het predikaat: Koninklijk. “Fijn!” Dát weten we
dan ook weer, dat we dus Koninklijk te ‘grazen’ worden genomen.
Maar vandaag werd het me weer eens te
machtig. Via de e-mail kreeg ik een aanbod van de Airmiles-organisatie met een
heel scala aan reismogelijkheden naar allerlei bestemmingen. Ik zal om er geen
al te lang verhaal van te maken mezelf alleen maar beperken tot enkele Europese
voorbeelden. Geheel volgens het nieuwe principe van: een x-aantal Airmiles
inleveren en een bijbetaling van een bepaald bedrag (zonder die beruchte
extra’s natuurlijk!). Ik ga u een paar voorbeelden geven van de lijst van de
Airmiles-organisatie van 12 oktober 2006: In alle gevallen moet u 3.000
Airmiles inleveren en het daarachter vermelde bedrag bijbetalen (per persoon).
Naar Barcelona, Spanje: 3.000 Airmiles
en € 29,- bijbetaling p.p.
Naar Parijs, Frankrijk: 3.000 Airmiles
en € 49,- bijbetaling p.p.
Jamaar, zult u zeggen: “Barcelona ligt
toch veel en veel verder weg dan Parijs? Dat is toch veel langer vliegen?” Ja
hoor, dat klopt. Volgend voorbeeld:
Naar Hamburg, Duitsland: 3.000 Airmiles
en € 29,- bijbetaling p.p.
Naar Bremen, Duitsland: 3.000 Airmiles
en € 139,- bijbetaling p.p. (neen, geen tikfoutje!).
Lag Bremen niet van ons uit een ruime
100 kilometer VÓÓR Hamburg? Ja hoor, helemaal correct.
Nog een voorbeeld: voor 3.000 Airmiles
en € 139,- p.p. vliegt u naar Stuttgart.
Echter als u eens zover vliegt naar
Rome dan behoeft u slechts € 109,- bij te betalen. Of naar Milaan, honderden
kilometers verder dan Stuttgart, dan is de eigen bijdrage nog maar € 39,-
Als u het snapt? Ik zie er in elk geval
geen logica meer in.
Nog een laatste voorbeeldje: met 3.000
Airmiles in te leveren en een bijbetaling van € 70,- zet de KLM u af op het
vliegveld van Aachen-Maastricht in Zuid Limburg (vanaf Schiphol natuurlijk). Voor
één euro MINDER, vliegen ze u echter door naar de luchthaven van Luxemburg. Dan
betaalt u dus maar € 69,- bij. Een beter bewijs dat die hele reisindustrie en
luchtvaartindustrie langzaam maar zeker is ‘doorgedraaid’ is er bij mijn weten
niet te vinden. Alhoewel, ik ken nog gekkere staaltjes in het schier
ondoorzichtige oerwoud van prijzen en voorwaarden. Maar dan moet je echt een
beetje gestoord zijn om het nog allemaal te vatten. Wilt u echter wel op reis
gaan omdat u al zovele handdoeken en koffiezetapparaten heeft en die Airmiles
nou eindelijk eens op moeten, dan wens ik u toch een prettige reis!
Silvia
Videler.
Oktober
2006