Bron: www.bndestem.nl

 

Vliegveld Seppe wil weer ‘smoel’ krijgen

 

 

 

 

seppe-2

 

Het havengebouw moet ook een betere uitstraling krijgen.

Dit wordt de stijl van het nieuwe Seppe.

 

 

  

BOSSCHENHOOFD - Speciaal voor de omwonenden van vliegveld Seppe

wordt op zaterdag 4 oktober een informatiedag gehouden.

Buren en andere geïnteresseerden kunnen tussen 10.00 en 13.00 uur binnenlopen om naar de plannen te kijken.

 

 

Op deze dag is ook te zien welke bedrijven er op Seppe zitten en welke vliegtuigen gebruikt worden. Havenmeester Jacobs: “We vinden een goede relatie met de buren belangrijk.” Aanmelden kan via tel. 0165-312470 of per e-mail: [email protected].

 

Bij de overname van vliegveld Seppe wisten de nieuwe eigenaren al dat er meer moest gebeuren dan alleen het toegestane aantal vliegbewegingen beter benutten. Seppe moet ‘smoel’ krijgen: minder rommelig, een duidelijke uitstraling die bij een vliegveld hoort en ook toeristisch beter op de kaart. Bovenal moet Seppe ook door de zakelijke markt ontdekt worden. Charles Jacobs is als eigenaar/directeur van Seppe Aircraft Exploitation, één van de drie partners van Vliegveld Seppe. Frank Snijders en Stef Have zijn de andere twee. Have bouwt momenteel een huis aan de rand van het vliegveld. De drie zijn sinds 17 januari voor 1,35 miljoen euro eigenaar van het vliegveld dat ze kochten van dertien West-Brabantse gemeenten en de Kamer van Koophandel. Jacobs is ook havenmeester en loopt dus iedere dag op Seppe rond.

 

“We willen meer zakenvluchten om het vliegveld rendabeler te maken. Dan moet er wel ruimte voor die toestellen zijn. Daarom moeten de hangars aangepast worden: ze moeten hoger, groter en aan elkaar gekoppeld worden. En ze moeten een standaardkleur krijgen. Dan zijn we meteen van die rommelige aanblik af.” Niet alleen de hangars worden opgewaardeerd. De totale entree verandert. “Bij aankomst zie je nu diverse gebouwtjes. Een deel daarvan gaat plat. Er komt een nieuw gebouw met twee verdiepingen. Daarin worden de simulatoren en de vliegschool met leslokalen gevestigd. Het gebouw sluit mooi aan op het Vliegend Museum. Ook het havengebouw wordt aangepast: moderner en in de stijl die je straks overal op Seppe tegenkomt.” De restyling levert meteen een hoop nieuwe parkeerplaatsen op, zodat ook in het stallen van auto's meer orde komt. “Seppe is nu een zooitje, het is oud. In 2009 bestaat het vliegveld zestig jaar, we vieren dan ook honderd jaar luchtvaart. Tegen die tijd moet er hier aardig wat veranderd zijn.” De drie nieuwe eigenaren zijn verzot op het vliegen, maar zijn daarnaast voldoende zakenman om het vliegveld maximaal rendabel te krijgen. Per jaar mogen er 58.000 vliegbewegingen zijn, vorig jaar bleef Seppe stranden op ongeveer 52.000. Dat gat vormt precies het verschil tussen een redelijk en een goed draaiend vliegveld. Een vliegbeweging is gerelateerd aan de hoeveelheid geluid dat een toestel maakt. De landing met weinig geluid telt minder zwaar dan een landing met veel geluid. Hoe minder geluid, hoe meer bewegingen dus mogelijk zijn. Een ‘gedempte’ landing is om die reden aanzienlijk goedkoper dan een lawaaiige. “We proberen de eigenaren van vliegtuigen te bewegen maatregelen te treffen, zoals een voorziening op de uitlaat of een andere motor,” zegt Jacobs, die naar de 58.000 vliegbewegingen wil. “Daarnaast willen we andere activiteiten op en rondom het vliegveld organiseren, zoals laatst die Citroën DS-dag. Zo'n dag kun je koppelen aan rondvluchten en een bezoek aan het Vliegend Museum. Seppe kan ook bij de Midzomerfeesten van Bosschenhoofd betrokken worden. Oude ambachten hebben we op het gebied van de luchtvaart ook.” In de nieuwbouw komt ook ruimte voor medische keuringen voor de luchtvaart, zodat piloten daarvoor niet meer naar bijvoorbeeld Rotterdam hoeven. Jacobs: “We willen meer: graag de traumahelikopter en een vaste basis van de politiehelikopter.”

 

 

image037

 

Vliegveld Seppe

(Foto: Kees Wittenbols – 4 juni 2007)

 

 

In het zakelijk vliegen zit nog veel ruimte. Het is een relatief onbekende manier van reizen voor zakenmensen die naar andere landen in Europa moeten. “Hier staat nu één toestel. Dat vliegt in anderhalf uur naar Tsjechië, of in tweeënhalf uur naar Hongarije. Dan is het te doen om op één dag op en neer te gaan. Ik kom zelf net terug uit Tsjechië. Het toestel hoor je nauwelijks en je vliegt enorm stabiel.” Zo'n zakelijk toestel kan vier passagiers meenemen, voorin zitten twee piloten. Als er meer toestellen op Seppe staan, wil het vliegveld meer reclame maken voor de zakelijke markt. “We werken samen met de vliegschool. De instructeurs hebben alle bevoegdheden om met een zakelijk toestel te vliegen, zij kunnen snel ingezet worden.” Niet alleen zakelijk wil Seppe groeien, ook toeristisch moet het vliegveld steviger op de kaart komen. Het toeristische beleid van Halderberge helpt mee. Een samenhang met andere trekpleisters, zoals Bosbad Hoeven en de sterrenwacht biedt kansen. Jacobs ziet voor Seppe toeristische mogelijkheden in wat hij ‘de overkant’ noemt: de Oude Bredasepostbaan. “Daar moet meer ruimte komen om te verblijven, met een picknicktafel en kraampjes met eten en drinken. We praten daarover met restaurant De Cockpit.”

 

De nieuwe eigenaren steken hun ambities dus niet onder stoelen of banken. Ook ambities hebben echter hun grenzen. Voor Seppe ligt die bij de overlast voor de omgeving en bij de lengte van de baan. Daar willen Jacobs en co niet aan tornen. Speciaal voor de omwonenden van vliegveld Seppe wordt op zaterdag 4 oktober een informatiedag gehouden. Buren en andere geïnteresseerden kunnen tussen 10.00 en 13.00 uur binnenlopen om naar de plannen te kijken. Op deze dag is ook te zien welke bedrijven er op Seppe zitten en welke vliegtuigen gebruikt worden. Havenmeester Jacobs: "We vinden een goede relatie met de buren belangrijk." Aanmelden kan via tel. 0165-312470 of per e-mail: [email protected]

 

 

 

Zie ook:

 

 Bosschenhoofd in beeld

 

 

27 september 2008

 

Home

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

stats count


 

BREDA-EN-ALLES-DAAROMHEEN